Fantastische witte blend met een bijzonder verhaal en etiket. Het sap van Chenin Blanc, Clairette, Grenache Blanc, Marsanne, Roussanne, Verdelho en Viognier onderging spontane gisting in Franse eiken, kleipotten en eivormige cementtanks. Read more
De druiven voor deze wijn komen uit Firgrove, Swartland, Stellenbosch en Voor-Paardeberg.
De druiven zijn geplukt toen ze op zijn rijpst waren en voor het persen werden ze terug gekoeld naar 4 graden. De volgende ochtend werden de druiven als hele trossen geperst. Het sap onderging spontane gisting in Franse eik (niets nieuws), kleipotten en eivormige cementtanks. In de winter werd en een minimale hoeveelheid sulfiet toegevoegd aan de wijn. De losse componenten van deze wijn rijpen voor 10 maanden op eigen gist cellen voordat ze geblend en gebotteld worden.
Het verhaal achter deze wijn is een bijzonder verhaal.
Pieter zat in Oktober 2015 in het vliegtuig naast een man die met allerlei kabeltjes verbonden was aan zijn laptop. Hij leek te communiceren met de laptop op een manier die Pieter niet begreep. Toe ze geland waren vroeg hij wat hij deed. Deze man verteld dat hij en zijn zakenpartner die klinisch psycholoog is een marketingbedrijf hadden opgericht genaamd Neural Sense, gevestigd in Kaapstad.
Zij voeren marktonderzoek uit door gebruik te maken van de onderbewuste reacties van mensen op verschillende inputs. Pieter houdt wel van gekke dingen dus vertelt hij de man dat hij wijnmaker is en als hij ooit iets met wijn wilde doen hij hem maar moest bellen. En dat deed hij. Drie maanden later zat Pieter aan de tafel in zijn wijnmakerij, ingeplugd aan machines.
Al zijn onderbewuste reacties (in het LIMBIC-deel van mijn hersenen) op elk van de 21 componenten moesten worden gemeten en vastgelegd. Een camera die voor hem stond en op de ogen keek voor oogreacties, iets aan zijn vinger voor zuurstofgehalte in het bloed, een hartslagmeter op zijn borst, iets op zijn arm voor opwindingsniveaus, bijvoorbeeld hitte/zweet en zelfs een mobiel EEG-apparaat op zijn hoofd voor het monitoren van zijn hersengolven. Het was de tijd van het jaar dat de wijnen geblend moesten en dit leek ze de ideale manier om een nieuwe blend te ontdekken. Zijn collega Julia gaf hem 21 verschillende slokjes van 21 verschillende componenten voor witte wijnen uit de vaten om te proeven en te kijken hoe hij hier op reageren zou.
De analyse van de gegevens nam maanden in beslag, dus in de tussentijd besloten Julia en Pieter om een blend te maken van de geproefde wijnen gebruikmakend van hun bewuste geest; de ORBITOFRONTAL CORTEX. Dit is het deel in je hersenen wat verantwoordelijk is voor het maken van keuzes, aldus de universiteit van Iowa. Toen de resultaten kwamen, waren de twee wijnen zo verschillend!
Dit bijzondere verhaal resulteerde in deze fantastische blend van Chenin Blanc (29.8%), Verdelho (25.4%), Clairette (23.4%), Grenache Blanc (9.4%), Marsanne (6%), Roussanne (5.8%), Viognier (0.2%).
Pieter Walser is de eigenaar van Blankbottle. Hij doet alles anders dan alle andere wijnmakers. Op zijn flessen staat weinig tot geen informatie over de wijn. Dit zodat je gaat kijken naar de kwaliteit van de wijn, de inhoudt en de manier van maken. Je hebt hierdoor nog geen verwachtingen van zijn wijnen. Zijn motto is “Clothes maketh not the man; judge our wines on what’s in the bottle, not by means of preconceived ideas.”
Pieter is in 2004 begonnen met het verkopen van wijn. Zijn eerste klant was een dame die bij hem in zijn kantoor kwam en zei dat ze wijn wilde kopen maar dat dit absoluut geen Shiraz mocht zijn want dat dronk absoluut niet ze niet. Hij schonk haar blind een glas in en ze vond het geweldig! Ze vond het zo lekker dat ze 3 dozen kocht. Nu was dit je raad het al, dit was Shiraz.
In het begin maakte Pieter alleen eenmalige wijnen, elk jaar waren de wijnen anders. Nu is 30% van zijn wijnen een Limited edition. Dit kan hij doen door dat hij zelf geen boerderij heeft met wijnstokken maar alleen een wijnmakerij. Hij koopt alle druiven bij verschillende boeren van verschillende wijngaarden. De etiketten van de wijn heeft hij altijd zelf ontworpen. 15 jaar geleden deed hij dit met Microsoft word omdat hij geen ontwerper kon betalen. Nog steeds maakt hij de etiketten zelf en is het iets waar hij erg van geniet.
Land | |
Production | |
Alcohole | 12 % |
Appellation | |
Region | |
Match with | |
Profile | |
Grapes | |
Vintage | 2019 |